Friday, April 21, 2023

Raya Jumaat atau Sabtu?


Tahun ini, bukan main ramai orang bermain teka-teki samaada Hari Raya Aidilfitri jatuh pada hari Jumaat atau Sabtu. Almaklumlah, tahun lepas kita semua raya mengejutkan. Bila pengumuman raya dibuat, tiba-tiba rayanya esok. Masa itu pun kami semua kebetulan berbuka puasa di luar, agak kecoh seketika. Percaya tak percaya je tiba-tiba raya esok :) Pada tahun ini 2023, hari yang kita semua nanti-nantikan pengumuman pada hari Khamis bahawasanya kita akan meraikan 1 Syawal pada hari Sabtu. Tapi hari Khamis itu kami sekeluarga dah makan makanan raya. Bukan sebab risau tiba-tiba raya tetapi memenuhi permintaan adik ai Nani yang nak makan makanan raya sebelum dia beraya di kampung mertua.



Tahun ini giliran dia beraya di sebelah suami. Ini merupakan raya pertama kali dia tidak bersama pada 1 Syawal. Sedih katanya itu yang dia nak makan ketupat dan kuah lodeh. Kalau tiba-tiba raya pun kami okay saja sebab makanan raya dah tersedia hehehe.. Makan awal tak kalut gitu :p Selesai makan anak-anak tolong Mak Su dan Mak Tehnya menyusun kuih di dalam balang. Kebanyakkan kuih raya yang ada ini dari kawan-kawan adik ai yang bagi, jimat dari membeli.



Yang kecil ni pun tolong juga tapi tolong makan. Kuih tu tak masuk pun dalam balang, tahu-tahu masuk dalam mulut dia hehehe.. bertuah sungguh la anak.



Selesai susun kuih, lajulah anak-anak ini main bunga api. Senang bila ada Mak Su, dia lah yang tolong layankan anak-anak. Kita serahkan sepenuhnya pada dia hehe.. Eh bapak budak pun main mercun juga :)



Besoknya kami datang lagi ke rumah Mak. Kali ini betul-betul malam raya :) Dah sampai Bandar Baru tiba-tiba ai nampak macam kenal saja kereta yang ada di carwash itu. Ambil gambar terus hantar kat Whatsapp Group, Mak Su dia terus toleh ke belakang. Basuh kereta nak raya ya hihi...





Berbuka kali ini sunyi sedikit, adik ai Nani dah pulang ke kampung mertuanya di Perak. Adik ai Hana pun tak balik beraya tahun ini, dia beraya di Kuala Kangsar kampung mertuanya juga. Sedih tak meriah huhuhu.. Diikutkan keesokkan harinya iaitu hari raya pertama adalah hari jadi adik ai Yusreena. Ai saja beli kek awal sambut malam raya. Nanti hari raya takut tak ingat hahaha.. awal tak kalut juga :p



Sibuk aje Qaireen tu nak bergambar. Dia tak sabar nak tiup kek sebenarnya. Terlupa nak simpan kek dalam fridge, cair sikit dah keknya. Happy Birthday Asyu!!!





Sayang sangat kat adik ai ni, dia lah yang banyak sangat tolong jaga Mak dan Abah. Tak pernah merungut, bawa Mak dan Abah check-up, belikan barang dapur, bawa makan sana sini haish macam-macam lah. Along doakan Adik dimurahkan rezeki dan dimakbulkan segala doa-doa yang dihajati. Dah makan kek terus menerus anak-anak sambung bermain bunga api lagi. Meriah sana sini penuh dengan fireworks.











No comments: