Wednesday, September 27, 2017

First & Second Check Up


Ai pergi buat first check-up (8/7/2017) untuk confirmkan diri ini pregnant. Pada mulanya kami cadang nak pergi ke Tropicana Hospital sebab utama dekat dengan rumah. Tapi bila fikir semula, akhirnya kami putuskan di KJMC sahaja. Lagi pun sebelum ini bersalinkan Aliah dan Ariq di sana, rekod pun sudah ada. Kalau ada apa-apa masalah, senang untuk rujuk dengan Gynea yang sememangnya sudah kami kenali. Gambar di bawah ini masa menunggu giliran nak check-up.



Kesian bila tengok enZaf, dia kepenatan sangat tu. Semalam sampai rumah lewat malam dari Johor. Lepas tu pagi-pagi dah kena hantar isterinya ke hospital pula. Tak cukup rehat sampai tertidur dia.



Masa buat ultrasound, kantung bayi dah nampak cumanya Gynea tak dapat pastikan lagi baby dah berapa minggu. Memandangkan period ai tak teratur dan period cycle tidak tetap, Gynea cadangkan buat pemeriksaan sekali lagi dalam masa dua minggu. Yang lain tiada masalah katanya. Period cycle ai ni jenis panjang selalunya dalam 30-35 hari, pernah beberapa kali sampai 40 hari. Lamakan tapi Alhamdulillah, Allah beri rezeki untuk ai mudah mengandung.

Oh ya, berbalik pada ultrasound. Masa Gynea nak scan perut ai, anak-anak ni ada sekali nak tengok tapi masing-masing tak senang duduk sambil tutup-tutup mata. Bila tanya anak-anak ni dah kenapa tutup mata, dorang jawab takut. Dorang rasa doktor nak cut perut Mummy hahaha... Bila Gynea tunjuk baby di monitor, muka masing-masing pun blur. Entah faham ke tidak dorang tu kan. Tengok pun warna hitam putih saja :p Apa pun selepas itu yang ai pasti anak-anak ini semuanya gembira dan teruja nak dapat adik.

Selepas sahaja dua minggu, ai datang sekali lagi untuk second check-up iaitu pada 22hb Julai. Alhamdulillah kali ini dah nampak baby dengan jelas. Hearbeat pun sudah ada. Bila ai denganr bunyi degupan jantung tu terus ucap syukur tak terkira banyaknya. Gynea buat pengiraan umur baby sudah 8 minggu 4 hari. Ariq siap beritahu doktor nak beli baju baby, terus doktor gelak :) Awal lagi Ariq oi, tak sabar sangat dah tu. Jantina baby pun tak tahu lagi ni.

Setiap hari anak-anak ni tengok perut Mummy. Tanya baby dah besar ke belum. Masa ai pregnant 7 minggu, dah mula rasa tak sedap badan. Paling terasa apabila tiada selera makan. Memang setiap kali ai pregnant, pada awal trimester akan mengalami kurang selera makan dan penurunan berat badan. Lepas sahaja masuk fasa ke dua trimester, terus selera makan tu naik semula dengan berat badan pun naik dengan jayanya jugalah hahaha...

Masa bulan puasa baru ini ai naik 3kg dan sekarang sudah turun balik 3kg. Tapi enZaf yang naik 3kg pula, agaknya berat ai tu transfer ke dia la tu hihi... InsyaAllah dalam sebulan akan datang ada appointment lagi ngan Gynea. Appointment itu ai akan buat blood test pula.



Harap-harap pregnancy kali ini dipermudahkan. Berdebar juga sebab lama tak mengandung. Jarak tahun Ariq dengan baby dalam perut ini pun agak jauh juga nak bandingkan dengan dorang bertiga. Masa first check-up je ambil gambar, check-up seterusnya ai dah malas :p

No comments: