Wednesday, May 17, 2023

Hari Ibu 2023


Kalau nak bercakap pasal ibu sebenarnya setiap hari itulah hari ibu kan. Cuma bezanya bila tarikh itu jatuh pada Hari Ibu, kita akan dapat satu kelainan sikit dari kebiasaan. Itu pun bergantung pada setiap individu atau keluarga, sambut atau tidak jangan dibandingkan. Yang penting niat kita di mana ianya mungkin salah satu untuk menzahirkan tanda terima kasih dari seorang anak kepada ibunya. Tahun ini ai tak sambut Hari Ibu bersama mak. Haritu sibuk nak hantar akak Zahra pulang ke asrama. Tak ada rancangan apa pun. Tahu-tahu saja enZaf ajak keluar lunch. Kami makan di tempat kesukaan anak-anak, Teppanyaki di One Utama.





Dah selesai makan, kami masuk Jaya Grocer. Beli stok makanan untuk akak Zahra. Lepas itu enZaf ajak singgah minum dulu. Konon minum tahu-tahu sampai rojak hehehe.. Tak ambil gambar pun. Gambar di bawah ini dari kamera phone Ariq. Katanya untuk Mummy hehehe thank you abang Ariq :)



Dekat dengan kedai mamak kami duduk ni ada kedai air baru buka, tak ingatlah apa namanya. Kalau bab air-air manis ni, orang paling laju nak mencuba ialah Aliah. Dia memang suka air, makan tak berapa sangat. Yang dia order ini ada strawberry apa entah, tapi dia kata tak sedap sangat hahaha.. tak kena dengan tekak dia la tu.



Sempatlah minta enZaf ambilkan gambar ai dan anak-anak. Kenangan untuk Mother's Day gitu. Tapi Qaireen pula tak ada mood nak bergambar. Katanya "No" huhuhu.. gambar belakang pun boleh la nak oi.



Masa turun escalator, enZaf ambil gambar kami lagi. Bila mood tak baik tu datang, suruh la bergambar banyak kali pun memang takkan nak punya. Begitulah Qaireen... geram aje tengok dia. Mujurlah bongsukan hihihi..



Dari One Utama terus kami ke Batang Kali hantar akak Zahra. Lepas menunggu dia hantar barang masuk dorm, tiba-tiba dia bagi ai bunga. Alahai sweetnya anak. D.I.Y origami paper flower. Dia buat bunga Lavender.



Balik rumah, Ariq pula bagi ai kad. Ala..ala..ala.. hero ni. Sembab muka ai masa ni, tiba-tiba pening kepala dalam kereta dan tidur saja ai. Badan tak berapa sihat :(



Aliah pula dia cakap dengan ai, "Mummy hadiah postponed." hahaha.. sehari sebelum Hari Ibu ni ai ada perasan dia macam ada buat something tapi tak lah ai pergi tengok kat dia. Mungkin kerja sekolah. Nampak lah dia banyak kali macam frust tak menjadi agaknya kerja dia tu. Rupa-rupanya dia nak buat something untuk ai lah. Tiga hari lepas dari Hari Ibu tu baru lah dia bagi ai hadiahnya. Sama lebih kurang macam akak Zahra ada origami paper bouquet flower bersama kad. Dia kata buat lain, sebab yang dia nak buat tu asyik je tak menjadi :)



Qaireen yang ambilkan gambar ini sebelum hantar Aliah ke sekolah. Apa pun Mummy tetap hargai apa yang anak-anak bagi. Cantik sangat semuanya. Effort tu yang penting. Di bawah adalah gambar close-up hadiah dari anak-anak untuk Mummy sempena Hari Ibu kecuali Qaireen je yang tak ada. Dia tak faham lagi :)







2 comments:

mummy_ayu said...

alahai..so sweet. rasa dihargai gitu..

Nurhayati said...

kan.. walaupun selalu buat mummy jadi naga hahaha..