Thursday, February 13, 2014

Keistimewaan Puasa Sunat


Lagi 4 bulan kita nak sambut Ramadhankan.
Kejap betul masa.
Slalunya bila nak dekat puasa ni,
baru la terhegeh2 nak ganti puasa.
Tapi kalini Alhamdulillah,
ai xde ganti puasa.
Ramadhan lepas dapat puasa penuh.
Terima kasih pada Ariq
sbb menyusu badan :)

Walaupun tak puasa ganti,
ai akan buat puasa sunat.
Terutamanya Isnin & Khamis.

Jom baca ape kelebihan puasa sunat.


* Petikan dari BH online.

Amalan boleh pelihara kesihatan jasmani dan rohani

Amalan puasa sunat sangat dituntut dalam Islam dan dilaksanakan kerana Allah untuk mengharapkan keredaan, keampunan serta mendekatkan diri kepada-Nya. Puasa sunat boleh dilakukan pada bila-bila masa jika seseorang itu berkemampuan kecuali pada hari diharamkan atau makruh untuk berpuasa.

Puasa sunat amalan yang sering dilakukan oleh Rasulullah SAW khususnya pada hari Isnin dan Khamis. Daripada Abu Hurairah, Rasulullah SAW bersabda: “Segala amal dibentangkan (oleh malaikat ke hadrat Allah) pada tiap-tiap hari Isnin dan Khamis. Oleh itu, aku suka amalku dibentangkan semasa aku sedang berpuasa.” (Hadis Hasan Gharib, riwayat Tirmizi)

“Sabda Rasulullah SAW: “Berpuasalah kamu, tentu kamu akan sihat.” Sabda baginda lagi: “Perut besar itu adalah sarang penyakit dan banyak makan itu punca segala penyakit.”

Hari Isnin dan Khamis adalah hari istimewa bagi Rasulullah SAW. Keistimewaan hari itu ialah hari Rasulullah SAW di lahirkan dan di turunkan wahyu kepadanya.

Sabda Baginda: “Hari itu (hari yang bersejarah) kerana padanya aku dilahirkan dan padanya aku di utuskan menjadi Rasul, pada hari itulah (mula-mula) diturunkan al-Quran kepada aku.” (Riwayat Muslim)

Kelebihan puasa sunat

Puasa sunat mempunyai banyak hikmah dan kelebihan antaranya, tanda bersyukur kepada Allah atas rezeki serta kurniaan nikmat yang diberikan kepada hamba-Nya. Berpuasa juga membantu memelihara kesihatan jasmani dan rohani.
Sabda Rasulullah SAW: “Berpuasalah kamu, tentu kamu akan sihat.” Sabda baginda lagi: “Perut besar itu adalah sarang penyakit dan banyak makan itu punca segala penyakit.”

Berpuasa juga dapat mendidik nafsu amarah supaya berubah menjadi nafsu lawwamah, seterusnya meningkatkan kepada nafsu mutmainnah iaitu nafsu yang tenang tenteram.

Puasa juga akan menyucikan diri daripada sifat mazmumah seperti tamak, sombong, hasad dengki dan sebagainya. Apabila seseorang itu berpuasa ia akan membersihkan jiwa yang kotor dan secara tidak langsung merasa rendah diri terhadap orang lain.

Di samping itu, ia juga melatih dan mendidik jiwa dengan sifat belas kasihan terhadap orang lain yang hidup susah atau menderita. Dengan ini, kita akan merasai penderitaan hidup mereka yang kurang bernasib baik dan merasai keadaan hidup serba kekurangan.

Puasa sunat dapat membantu kita memperoleh kecerdasan akal dan fikiran seperti disebut dalam satu riwayat: “Orang yang berlapar perutnya itu tajamlah fikirannya dan teranglah hatinya.”

Latih jiwa tanggung kesusahan

Puasa sunat sangat dituntut bertujuan untuk menampung ibadah fardu. Puasa sunat adalah latihan jiwa yang luar biasa supaya kita bersedia menanggung segala kesusahan serta pelbagai cabaran dalam menempuh perjuangan hidup.

Abu Said al-Khudri berkata, Rasulullah SAW bersabda: “Tidak seorang pun daripada hamba Allah yang berpuasa sehari dengan niat kerana Allah, melainkan Allah akan jauhkan mukanya daripada kepanasan api neraka sejauh perjalanan tujuh puluh tahun lamanya.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Setiap orang yang berpuasa dengan niat yang ikhlas kerana Allah, kemudian memelihara puasanya daripada amalan yang ditegah, Allah akan membalasnya dengan menjauhkan dirinya daripada api neraka sejauh tujuh puluh tahun perjalanan.

Sesungguhnya setiap amalan yang dilakukan dengan bersungguh-sungguh meskipun sedikit tetap ada ganjarannya dan dinilai oleh Allah SWT. Ia menjadi saham yang boleh membantu manusia di akhirat kelak.

Aisyah berkata, bersabda Rasulullah SAW kepadaku pada suatu hari: “Wahai Aisyah! Adakah di sisi kamu sesuatu pun (untuk dimakan )? Aisyah berkata: Wahai Rasulullah! Tidak ada sesuatu pun (untuk dimakan). Baginda bersabda: (Jika begitu) maka aku berpuasa.” (Riwayat Muslim)

Latihan jiwa hasil daripada puasa akan menyebabkan manusia hampir kepada Allah dan lantaran ia dekat kepada Allah doanya mudah diperkenankan. Sebab itulah orang yang berpuasa digalakkan untuk banyak berdoa.

Ibadat puasa bukan saja menggandakan pahala untuk orang yang taat melakukannya tetapi ia menambah kekuatan spiritual melalui sifat ikhlas. Amalan puasa adalah antara manusia dengan Allah SWT. Dengan ini puasa menanam sifat jujur dan ikhlas dalam diri sendiri dan kepada Allah.

Puasa sunat lebih-lebih lagi puasa di bulan Rejab dan Syaaban banyak sekali kelebihannya di samping dapat membantu meningkatkan kekuatan serta persediaan dalaman sebelum tibanya puasa wajib di bulan Ramadan.

No comments: