Thursday, October 21, 2010

Jenis-jenis Gemuk

Kegemukan adalah dimana berat badan kita melebihi 20 peratus beratus ideal.
Ini berlaku disebabkan kalori yg masuk kedalam badan kita melebihi kalori yang diperlukan.
Maka akan penyebabkan berlaku pengumpulan lemak dibahagian bahagian tertentu badan.

Kegemukan individu boleh dikategorikan kepada 3 jenis iaitu :

Gemuk Air
• Badan mengelambir dan lembik disebabkan oleh kandungan air yang tidak diperlukan berlebihan di dalam badan.
• Badan akan terasa cepat letih dan mengah apabila melakukan aktiviti harian.

Gemuk Angin
• Perut terasa sebu adakalanya sukar untuk membuang angin keluar.
• Mudah mendapat sakit kepala.
• Apabila mengambil set ini, akan kerap mengeluarkan angin dan mengalami pening kepala pada peringkat awal.


GEMUK AIR dan GEMUK ANGIN : Picit bahagian lengan tangan, anda akan merasai lengan tangan mengelambir dan lembik.


Gemuk Daging
• Badan berasa berat dan pejal.
• Mudah penat apabila melakukan tugas harlan.
• Proses penurunan agak lambat berbanding mereka yang gemuk air atau angin mi kerana lemak di dalam badan menjadi tepu dan bergumpal bersama daging.
• Proses penurunan melalui perpeluhan dan mengikut pantang yang disarankan

GEMUK DAGING : Picit bahagian lengan tangan, anda akan merasa pejal dan padat.

Gemuk air dan Gemuk angin mudah untuk turun berat badan tetapi Gemuk Daging mengambil sedikit masa untuk turun. Gemuk Daging berpunca dari lemak yang berkumpul menjadi tepu dan bergumpal bersama daging.



.
.
.
.
.
.
Ai rasa badan ai ni GEMUK AIR.
rasa lembik je, burok bebenor hahaha

korang lak rasa korang gemuk tak..
kalau gemuk, kategori ape?!
pd yg tak gemuk mesti bestkan.. bertuah badan :)

11 comments:

Sidratul Muntaha said...

mak gemuk sume.
tapi yg pasti gemuk air tu lagi byk.
ahahhaha..
lembik belaka sume otot - ototku.
sume tu lemak tak tepu.
nak buat mcane..
anak dah dua..
hauhauha

Liza said...

liza pulak kategori keempat, kategori gemuk sgt..camne yer...

Joy said...

if gemuk air..kena bersenam..mesti cepat turun kan.

zailamohamad said...

zaila pon gemuk air, kalau jaga makan betul2 boleh kurus..tapiii, nak jaga makan tu yang susah tu;D

adda said...

ai gemuk air campur angin kot.. tak pun gemuk gedempol haha

~ As ~ said...

gemul lepas bersalin ada??? aku lah tu...

atty's said...

kty gemuk daging kot..tak mau kurus2 pun .:(

e.l.i.s.s.m.i.e said...

tengah berusaha diet gak ni.eliss gemuk air kot :p

mrs shaifull said...

tah bila tahun tah nak diet, asyik2 sumbat makanan adalah :) yati mcm mana, apa khabar? dah lama x jenguk kawan2 :) take care

err blh x nak campur je tiga2 jenis gemuk tu sekali, sbb dah x blh nak dikategorikan dah badan ai ni :)

linahilmin said...

i think i gabungan smua gemuk kot; x reti2 nk kurus pun! :(

mrsharis said...

perut ku mengelambir..so gemuk air la kan..hehe