Friday, May 17, 2013

Regulator Tong Gas


Semalam ada satu company staff berkaitan gas datang untuk buat survey and check pasal keselamatan mengendalikan tong gas memasak LPG ni. Fokusnya kepada kebocoran gas. Memang kebetulan pada masa tu ai ada perasan kat dapur ni ada bau gas walaupun tak memasak. Memang tepat pada masanya dan dialu-alukan sangat la bagi dorang checkkan. Memang betul tekaan ai, ada leaking rupanya. Leaking kat bahagian regulator. Yang datang check ni orangnya perempuan sebab tu juga ai bagi masuk bila suami takde. Kalau lelaki memang minta maaf la awal-awal kita tolak. Bagus explanation staf perempuan ni. Sangat berinformasi dan banyak perkara baru ai belajar.

Antara yang bole dikongsi (mana ingat je la ye :p ) Pertama, kalau ada bau gas, jangan tekan suis terus terutamanya suis lampu. Takut nanti meletup dan terbakar disebabkan ada sparkkan. Sangat penting, bila bau gas terlalu kuat dengan segera buka tingkap dan pintu bagi gas itu keluar. Banyak dah berlaku kemalangan bila tekan suis ketika gas bocor di dalam dapur. Ke-dua ruang letak gas hendaklah luas supaya ada pengudaraan yang baik. Mujur tempat letak tong gas ai luas dan staf tu approved. Kalau sempit nanti memerangkap haba dan suhu panas. Cadangannya lebih elok tong gas itu diletakkan berdekatan dengan tingkap. Ke-tiga, pakai hos getah yang berwarna hitam yang mana mengikut standard dan piawaian yang ditetapkan. Materialnya macam getah tayar kete. Tebal dan ada ape entah dalam hos tu lupa pula ai tapi ianya boleh mengelakkan gas dari keluar. Kebiasaannya ramai yang pakai hos warna putih tu. Sebelum ni ai memang pakai hos warna putih tu tapi dah tukar bila abah bagi hos hitam. Hos putih ni senang bocor dan mudah terbakar. Jadi kepada sesiapa yang pakai hos berwarna putih cepat tukar hos berwarna hitam tu ya. Selain daripada semua di atas, regulator tong gas yang kita pakai ni pastikan yang berkualiti. Sebelum ini juga ai pakai yang biasa dan ianya ringan dan tak berapa ketat bila dipasang. Risiko untuk berlaku kebocoran sangat tinggi.

Lepas dia dah explain semuanya, ai pun minta dia tukarkan regulator yang baru dan sudah pasti ianya lebih berkualiti. Regulator baru ni memang berbeza betul nak dibandingkan dengan yang lama. Lagi berat dan padat, ada dia beritahu buat dari apa tapi ai lupa pula hihi ;) Lepas tu ianya dapat menjimatkan gas dari regulator sebelum ini. Kiranya jangka hayat tong gas tu dapat pakai lama sikit la :) Selain itu, regulator ini ada meter untuk leaking dan kita boleh check level gas. Senang kalau dah habis kita boleh tahu, tiada la jadi kes gas habis tengah memasak. Erk.. macam biasa jadi je tu :p Bila ai dah paham dengan penerangan staf ini, dengan tanpa berfikir banyak terus ai untuk tukarkan regulator baru ni hihi Demi keselamatankan kerana ianya melibatkan nyawa huhu Selama ni ai tiada kesedaran, sekurang-kurangnya kita ambil langkah berjaga-jagakan.

Inilah regulator baru itu. Ada 2 tahun waranti.



Yang ni toll free. Kalau ada masalah boleh call terus untuk sebarang pertanyaan ataupun nak minta dorang datang untuk servis pun boleh juga katanya. Jangan la minta servis kereta atau ekon pula ye hahaha



Nak call direct pun boleh juga contact number Marni 013 tu. Nama company ni UGS Network Service (M) Sdn Bhd. Officenya di Puchong, pada yang berada luar dari Selangor/KL jangan risau sebab company ni juga ada cawangan di negeri lain. Call je toll free tu. Oh ai tiada share dalam company ni haha Cuma nak berkongsi dengan uols tentang keselamatan kita di rumah terutamanya di dapur. Benda yang baik perlulah dikongsi bersama bak kata pepatah orang putih sharing is caring. Ape pun safety come first :)

4 comments:

Fiza Rahman said...

Aku pon dah tukar pakai yg ni. Agak pricey juga, tapi better safe than never kan. Senang klo nak tau gas habis dan senang klo nak tahu tokey gas bagi tong gas penuh atau separuh ☺☺

annapeje said...

bp hengget weh kalo tuko aku lg la x penah cek ker apa ahaha

Unknown said...

Utk maklumat mengenai produk keselamatan tong gas memasak sila dail 1300888688 declare 0165263989

Unknown said...

memang tebaek sy dh gune dh model ni👍👍👍👍