Wednesday, May 12, 2010

Botak Kepala khusus pada muslimah

Sharing is caring

Petikan dari blog Ustaz Nor Amin

Soalan yang telah dikemukakan ialah :

Assalamualaikum ustaz, saya ada pertanyaan. Boleh tak perempuan botakkan kepala dan tidakkan ianya menyerupai lelaki?

Jawapannya

Cukur kepala atau membotakkan kepala bermaksud membuangkan rambut di kepala dengan menggunakan pisau cukur atau seumpamanya sehingga lincin kepalanya. Allah jadikan wanita atau muslimah ini dengan sebaik kejadian dan dihiaskan dengan rupa dan paras yang cantik. Rambut perempuan juga merupakan perhiasan kepadanya. Setiap perhiasan yang Allah anugerahkan kepada perempuan wajiblah dijaga dengan baik mengikut syarak yang telah ditetapkan dalam Islam.

Hukum mencukur atau membotakkan kepala perempuan adalah haram kerana ia perbuatan yang tidak disukai oleh Nabi Muhammad saw di dalam hadisnya yang bermaksud :

“Rasulullah saw berlepas diri dari perempuan yang meninggikan suara tangisan ketika meratap dan membotakkan kepala ketika musibah” (Riwayat Imam Al-Bukhari)

Jelas hadis di atas ini, bahawa Nabi tidak menyukai dan berlepas tangan bagi wanita yang meraung-raung dan mencukurkan kepalanya ketika ditimpa musibah. Hal ini juga sama dengan wanita yang mencukur kepalanya dengan sengaja, ingin menjadi lelaki (tomboy), bernazar dan sebagainya. Menurut pendapat saya wanita yang cukur kepala atau menyerupai lelaki (tomboy) sama ada membotakkan kepala, berpakaian adalah sangat buruk dan hilang keindahan serinya yang asli, jika dilihat sekali seperti lelaki bila direnung rupanya wanita. Islam menegah muslimahnya menyerupai lelaki dan hukumnya adalah haram.

Al Imam an Nawawi dalam kitabnya Syarah Sohih Muslim mengatakan bahawa :

“Adapun menggunting rambut dan memendekkannya (bagi seorang perempuan) untuk berhias dan kelihatan cantik, maka ia adalah harus jika mendapat izin dari suami dengan syarat tidak sampai menyerupai kaum lelaki”

Isteri yang ingin memendekkan rambut atau memotong sedikit rambutnya, mestilah mendapat restu atau izin suaminya terlebih dahulu. Manakala wanita yang tidak bersuami ingin memotong rambutnya untuk lebih cantik dan lebih kemas, maka ada ulamak berpendapat harus dengan syarat potongan rambutnya tidak menyerupai lelaki.

Kesimpulannya

Mencukur atau membotakkan kepala bagi muslimah, hukumnya adalah haram kerana menyerupai lelaki dan Rasulullah tidak menyukai perbuatan tersebut. Harus kepada muslimah yang ingin memendekkan rambutnya untuk kekemasan dan kecantikkan untuk suaminya sahaja dan tidak boleh untuk orang lain, kerana rambut itu adalah aurat wanita dan hanya boleh diperlihatkan untuk mahramnya sahaja.

13 comments:

e.l.i.s.s.m.i.e said...

tak terniat pun nak botakkan kepala.


elissmie.com

@nnap3jelov3b@by@qiL said...

mr peje izin :P tp ya blom tutup aurat huhuhu

atty's said...

tak dpt bygkan kalo pala botak..

[-suziey-] said...

aah btl..sbb tu masa sh.amani botakkan kepala dgn bangganya..kita trpk...xke ia menunjukkan kejahilan beliau..dan turut terkena tempias maknya..yela xkan xajar ank bab2 hukum ni..

QuEeN Of 2 Heroes said...

da elok ade rambut...nak dibotakkan lak...huhu rambut tu kan mahkota wanita...tp hanya utk suami aje...hehe :p

momguess said...

huh!!!
xdapat bayangkan mcmane kalo botak kan kepala
konpem kd banjir!!!
hahahaha

sI tEDI said...

masa sekolah rambit pendek sbb macam selesa je nak belajar.

skarang separa panjang. ekekeekke

botak? tak mungkin saama sekali jika tak de darurat

mrs shaifull said...

yati, nape tiba2 cakap pasal botak kepala ni?

~Eila @ Along~ said...

botak?
owh tidakk...
rambutkan mahkota wanita..
kalo botak.. ilangla seri..

LIP (^_^) said...

bila dah berumah tangga ni tak terfikir pulak nk berkepala botak..mintak dijauhkan..

ikiqzana said...

dari kecik smpi skrg x pernah botakkn kepala.. mmg x nak..

selamat hari ibu yati.. terlambat wish..

mEiZ SHA said...

btol tu mummy..:)
tenkiu for sharing..mak long ninie penah kate masa si amani botak dulu..

"MUNAFIK SEPANJANG HAYAT BG WANITA YG POTONG RAMBUT BOTAK TANPA SEBAB"

nauzubillah..

AngahSayang2314 said...

thanks yati angah dapat info...