Monday, June 1, 2020

Resepi: Ayam Kam Heong Sangat Sedap


Kami sekeluarga adalah peminat makanan Chinese style. Asal ada kedai Chinese muslim mesti kami nak masuk. Antara restoran Chinese Muslim kegemaran kami ialah Mohd Chan, Muhibbah dan Homst. Sebab ke 3-3 restoran itu berhampiran dengan rumah :) Oh Mohd Chow pun ada juga kat Kota Damansara ni. Antara menu yang kami selalu order ialah ayam Kam Heong. Masa bulan puasa yang lepas, ai cuba masak lauk ni. Buka Google untuk dapatkan resepi, rupa-rupanya senang je buat masakan ni. Tengok pada bahan-bahan semua dah ada kat rumah, jadi nak tunggu apa lagi. Terus la masuk dapur.



Bahan-bahan

10 ketul ayam atau setengah ekor ayam
2 biji bawang besar (dipotong dadu)
3 ulas bawang putih (diketuk)
3 tangkai daun kari
5 tangkai cili api (dibelah dua)
2 tangkai cili merah (dihiris)
3 sb serbuk kari ayam
2 sb kicap
2 sb sos tiram
2 sb sos cili
2 sb sos tomato
Gula, garam dan perasa


Bahan perapan ayam

Serbuk kunyit
Garam
Serbuk lada hitam


Cara Menyediakan

  • Lumurkan ayam dengan serbuk kunyit, garam dan serbuk lada hitam. Perap seketika, sambil tu boleh sediakan bahan-bahan lain. Tapi kalau nak lagi sedap perap sekurang-kurangnya 1 jam. Kalau nak goreng terus pun takde masalah. Goreng ayam sehingga masak dan ketepikan.
  • Gunakan minyak yang sama. Kalau banyak sangat, keluarkan lebihan minyak. Tumis bawang besar, bawang putih, daun kari dan cili api sehingga naik bau.
  • Masukkan serbuk kari yang dibancuh dengan sedikit air. Masak sehingga garing.
  • Kemudian, masukkan kicap, sos tiram, sos cili dan sos tomato. Kacau dan biarkan sehingga mendidih.
  • Masukkan ayam yang telah digoreng bersama cili merah. Gaul sebati dan akhir sekali masukkan gula, garam dan perasa secukup rasa.







Ada sesetengah kedai masak ayam kam heong ni rasa pedas saja. Ada sesetengah kedai pula rasa pedas-pedas manis. Ikutkan selera enZaf dah tentulah dia lebih gemar pedas-pedas manis. Jadi ai tambahkan gula dalam tu. Pada yang tak suka manis, boleh skip masukkan gula. Dan kalau suka lagi pedas, tambahkan lagi cili padi dalam masakan. Ai punya lauk pedas sikit-sikit je untuk anak-anak nak makan. Walaupun ini pertama kali ai masak Ayam Kam Heong, bertambah-tambah enZaf makan. Sedap sangat la tu kan :)

No comments: