Tuesday, June 16, 2020

Resepi: Serawa Durian Cepat dan Sedap


Tengah musim duriankan. Dekat Facebook dalam Group KD tu hari-hari post jual durian. Macam-macam jenis ada. Ai yang pencinta durian ni memang geram je tengok orang post durian haha Tak sangka pula semalam petang enZaf bawa balik durian. Kalini dia bawa balik durian kampung. Katanya ada orang jual durian kampung perak. Itu yang dia laju beli. Kami ni kalau nak makan durian kampung mesti yang Perak. Negeri lain tu tak berapa sedap sangat. Banyak juga la dia beli. Ai pun terus laju buat serawa durian. Elok sangatlah buat untuk berbuka puasa terus. enZaf puasa 6 tak habis lagi. Tinggal sehari lagi dia. Oh serawa durian ai punya ni rasanya paling senang kot nak membuat. Dan yang penting sedap dan cepat dimasak. Ai tak suka duduk dapur lama-lama hehe



Bahan-bahan

10 ulas durian
1 kotak santan (saiz kecil 200ml)
1 1/2 cawan air
1 gula melaka saiz kecil
5 sudu gula pasir
2 daun pandan (disimpul)
sedikit garam

Cara Menyediakan

Masukkan air, gula melaka dan gula pasir dalam periuk. Kacau dan biar sehingga larut dengan menggunakan api sederhana. Kemudian masukkan daun pandan dan durian. Kacau dan biarkan sehingga mendidih. Masukkan pula santan dan sedikit garam. Biarkan sehingga mendidih lagi. Tutup api dan hidang.



Senangkan buat serawa durian ni. Sedap pula tu.. bertambah-tambah enZaf dan anak-anak makan. Oh dalam rumah ni hanya sorang je yang tak makan durian, akak Zahra. Masa ai masak serawa ni dia pening kepala. Kesian dia tak boleh tahan dengan bau durian semerbak dalam satu rumah ni. Dah alang-alang buat serawa tu, terus ai buat pulut. Kalau makan serawa ni ai suka dengan pulut.



Berbeza pula dengan enZaf, dia kalau makan serawa lebih suka cicah dengan roti. Dengan roti pun dah sedap jugakan. Lagi satu serawa durian ni sesuai juga makan dengan roti jala. Semalam Aliah dah tanya, Mummy tak buat roti jala ke haha.. Nanti kalau buat serawa durian lagi Mummy buat roti jala pula ye nak. Sekarang ni habiskan pulut tu dulu :)

3 comments:

Siti Yang Menaip said...

sedap ni !! dulu tak reti sangat makan dengan pulut. da makin berusia ni baru belajar makan eeeh sedap jugak. tapi prefer dengan roti =D

mummy_ayu said...

dap dap.. ayu main campak2 jer..

Nurhayati said...

siti: yati jarang makan pulut masa muda. sama la kita dah tua baru makan hahaha

ayu: sebenarnya main campak2 tu la lagi sedap. the power of air tangan ibu gitu :)