Sunday, June 14, 2020

BFF Berniaga


Sejak mula PKP dua orang sahabat baikku mula berniaga iaitu Elin dan Nani. Seronok tengok orang pandai berniaga ni. Kita pula jenis tak pandai nak jual menjual. Hanya tahu membeli hehehe. Tapi kalau semua nak berniaga siapa pula yang nak membelikan. Penjual dan pembeli saling bergantungan. Apa pun orang yang kat luar tu jangan la kecam atau sindir pada orang yang tak berniaga tu terutamanya orang macam ai surirumah. Bukan apa, ada jenis manusia yang perli kata daripada duduk rumah saja baik buat bisnes. Cari duit poket sendiri dan macam-macam lagi cakap. Ai paham niat dorang tu nak kita berdikari tapi perkataan yang nak disampaikan itu pun biar la beradab. Bukan dengan cara sinis atau sindiran. Siapa yang taknak ada duitkan. Aduhai melalut banyak pula. Sebenarnya nak beritahu sahabat baikku ini. Sorang berniaga makanan dan sorang lagi berniaga bunga. 2 minggu lepas ai ada order makanan dari Nani. Sejak PKP lama tak jumpa kawanku ini. Ni kira asbab juga la dapat berjumpa selain dari menyokong bisnesnya. Adraa malu-malu pula bila Mummy nak ambil gambar dia ye.



Order terus 5 kotak Sweedish Meatball. Sedap sangat, eh bukan sebab kawan ye. Tapi ni memang betul sedap. Harganya berbaloi dengan apa yang kita dapat. Dalam tu ada 5 layer in 1 box, ha gitchu hehehe Kalau nak boleh la order kat phone number ni ya 0172962557



Kawanku lagi sorang Elin. Dia memang penjual bunga sebelum ni. Selalunya dia berniaga pada musim konvokesyen. Mana saja universiti/ kolej atau mana-mana institusi pendidikan buat Majlis Konvokesyen di situlah kawanku Elin ni ada. Merata dia mencari rezeki menjual bunga. Kagum dengan semangat dia. Tapi semenjak virus Covid-19 ni melanda, semua konvokesyen institusi pendidikan ditangguhkan. Secara tak langsung menjejaskan perniagaannya. Tapi Elin tak patah semangat, dia meneruskan bisnes bunga dia ni buat delivery pula. Surprise delivery gitu.




Jadi pada kawan-kawan yang berminat yang ingin buat kejutan pada orang tersayang, boleh la cuba menggunakan perkhidmatan sahabatku ini. Nombor telefonnya ada tertera di bawah sekali. Tapi mood rajin ni ai taip la lagi sekali nombor telefonnya hehe 01111247253  Harga dan tempat nak dihantar boleh bincang dengan lebih details dengannya.






Rasullullah s.a.w bersabda "9/10 dari punca rezeki adalah dari perniagaan". InsyaAllah ai doakan bukan sahaja untuk sahabatku ini tapi untuk semua kawan-kawan blog yang baca ni juga semoga sentiasa dimurahkan rezeki, dipermudahkan segala urusan dan sentiasa maju jaya dalam perniagaan yang diceburi. Perniagaan merupakan satu ibadah dan sunnah rasul s.a.w. Jangan putus asa dan terus berusaha.

1 comment:

Siti Yang Menaip said...

untung orang ada skill berniaga ni..
memang insyallah murah rezeki sangat =)