Monday, June 29, 2020

Resepi: Buttermilk Chicken


Antara lauk kegemaran enZaf juga. Sekarang ni Aliah pun dah suka dengan lauk ayam buttermilk ni. Kat rumah ni hanya enZaf, ai dan Aliah je yang makan. Haritu enZaf beli ayam mentah ai asingkan siap-siap isi ayam yang takde tulang, potong kecil-kecil untuk simpan dalam freezer. Dapat la 2 kali masak. Satu bekas tu dalam 10 ketul. Kalau nak senang kerja, beli je ayam fillet kat kedai :)



Bahan-bahan

10 ketul isi ayam
4 biji bawang merah (dipotong dadu)
3 ulas bawang putih (dihiris)
1 tin susu cair
5 sb mentega
2 tangkai daun kari
5 tangkai cili api
1 cheddar cheese slice
1 biji telur
3 sb tepung gandum
1 sb serbuk kari
sedikit garam dan gula

Cara Menyediakan

Mula-mula perapkan ayam dahulu. Caranya celup kesemua ayam dengan telur dan sedikit garam. Masukkan tepung gandum dan serbuk kari, gaul sebati. Perapkan dalam 30 minit atau lebih. Selesai perap bolehla goreng ayam sehingga masak dan ketepikan.

Dalam kuali lain masukkan mentega sehingga cair. Kemudian masukkan pula bawang putih, daun kari dan cili api, tumis sampai naik bau. Masukkan bawang merah, ayam yang telah digoreng dan susu cair. Susu cair ni ai hanya masukkan setengah tin lebih sikit. Gaul dan biarkan sehingga mendidih. Akhir sekali masukkan cheddar cheese, garam dan gula.




Kalau ai masak Buttermilk Chicken ni ai suka masukkan cheddar cheese slice. Buat lauk kita lagi berlemak tapi kalau tak masukkan pun tak apa. Boleh je takde cheese pun. Ai ni sebab memang dah ada cheese dalam fridge, itu yang masukkan. Lagi satu kalau suka banyak kuah hanya tambahkan lagi susu cair tu. Ada setengah orang nak kuah lebih masukkan air. Tapi ai pula tak pakai air, kalau masukkan air jadi kuah tu cair tak rasa lemak-lemak susu. Itu bagi ai la. Jadi kalau nak kuah banyak masukkan saja susu cair tu banyak-banyak. Lepas tu biarkan mendidih sekejap bagi sedikit pekat :)

1 comment:

A m m i said...

ammi kalau buat buttermilk pun mesti extra gravy gini sbb sejenis makan nak berkuah