Friday, March 20, 2015

Ketulan Pada Breast (Breast Lump)


Sebenarnya dah sebulan lebih, ai ada ketulan kat breast sebelah kiri. Ketulan tu ada kat bahagian atas. Dalam kepala otak ni ai fikir mungkin saluran susu bengkak kot tapi tiada sakit. Cuba tuam bahagian ketulan tu, lepas tuam ada la rasa ketulan tu mengecil. Kalau 2-3 hari ai tak tuam rasa besar balik ketulan tu. Jadi minggu lepas sebelum ke Penang, ai decided pergi ke klinik untuk check sebab tak puas hati. Doktor suggestkan ke Damansara Specialist Hospital (DSH) untuk buat ultrasound dengan lebih details. Balik dari Penang, hari Isnin baru-baru ini, ai terus pergi DSH berjumpa dengan Dr. Naqiyah. Doktor ini merupakan Breast & Endocrinology Specialist. Sebelum berjumpa dengan doktor, ai perlu menjalani ultrasound dulu dalam X-ray Room. Masa ni jumpa dengan Dr. Nurhayati. Wah nama sama Dr. Nurhayati check patient Nurhayati hihi



Masa ni sedang menunggu kat Jabatan Pengimejan dan Diagnostik. Boleh tahan ramai juga orang. Agak lama juga menunggu dalam 1 jam.



Tak dapat ai nak ambil gambar masa ultrasound sebab Ariq pegang handphone. Oh pergi hospital ni Zaf dan Ariq je yang teman. Zahra dan Aliah kami hantar kat rumah Mak Tok. Senang sikit tiada kecoh dalam hospital nanti :) Masa buat ultrasound tu, Dr. Nurhayati cakap ketulan ni dipanggil Fibroadenoma. Ai ambil maksudnya dalam Google.

This is a benign (non-cancerous) breast lump that usually occurs in women under the age of 40. They occur as a result of excess growth of the glands and connective tissue in the breasts. They usually feel like round, firm, and rubbery lumps. They usually move slightly under the skin when they are pressed. They are not usually painful.

Sometimes they can disappear of their own accord or they can be removed. They tend to go after the menopause.


Breast lump ni ada banyak kategori. Boleh baca details kat sini [link] Dah selesai buat ultrasound, ai pergi bilik Dr. Naqiyah untuk berjumpa dengan dia pula. Sebelum doktor tengok hasil ultrasound tu, dia check keseluruhan breast jika ada ketulan-ketulan lain yang terlepas pandang. Selesai semua doktor terangkan tisu otot dan macam-macam lagi yang ada pada breast kita.



Lihat pada gambar yang bulat leper hitam itu la ketulan yang ada pada breast ai sebelah kiri.



Dr. Naqiyah tengah on the phone dengan Dr. Nurhayati. Berkongsi dan berbincang dalam bahasa doktor yang ai kurang faham berkenaan ketulan breast ai ni :) Kata Dr. Naqiyah, ketulan ni ada pada semua wanita. Ianya sama seperti cyst, membezakannya sama ada ianya membesar atau tidak. Dan ada 2 jenis ketulan terjadi dekat breast sama ada air atau solid. Kes ai ni ketulannya solid. Jadi bukan air susu yang membengkak atau sumbat. Dah terjawab persoalan ai awal-awal dulu ingatkan air susu. Tapi doktor kata ianya tidak merbahaya dan bukan lah cancer. Syukur Alhamdulillah.

Antara salah satu sebab ketulan ini boleh terjadi, bila kita nak datang period. Last period ai 6hb Januari habis period sampai sekarang ai tak period. Pregnant pun tidak, mungkin itulah salah satu sebab ketulan itu muncul. Cuma satu je Dr. Naqiyah tak berapa puas hati, ketulan ai kat x-ray tu kecil tapi bila dia pegang rasa besar. Jadi doktor decide lagi 6 minggu ai kena datang jumpa dia semula dan buat ultrasound dan mamogram skali. Nak check sama ada ketulan itu membesar atau tidak. Nak diikutkan yang ai tak perlu buat mamogram sebab mamogram ni sesuai bagi umur 40 tahun ke atas. Tetapi ada sesetengah kes boleh buat mamo ni, bergantung kepada keadaan. Ada sesetengah kes, bila buat ultrasound tak nampak kat mamo, ada pula buat mamo tak nampak kat ultrasound. Tak nampak tu mungkin dari bentuk ketulan atau otot yang lain la kot. Untuk mendapat kepastian doktor cadangkan buat 2-2 kaedah ini. Oh yer ai teringat doktor cakap bila umur kita dah masuk 40, otot pada breast kita menebal sebab itu kena pakai mamo. Harap-harap next appointment ketulan pada breast ai ni dah hilang. Mana la tahukan suatu keajaiban berlaku.



Jadi pada kawan-kawan, kalau ada rasa macam lain pada breast anda sama ada ketulan atau bengkak, cepat-cepat pergi check tau. kita tak tahu kita bakal hadapi. Tapi pada yang tiada ketul sekali pun boleh juga check, lagi bagus. Buat ultrasound pada kedua-dua breast kita. Kalau buat kat DSH ni harganya dalam RM120. Kat tempat lain maybe murah lagi. Tak semua hospital ada breast ultrasound ni. Kena call dulu tanya sebelum pergi. Tak silap ai kat PPUM pun ada.

7 comments:

BAYU HEBAT SDN. BHD said...

syukur xde kaitan dgn cancer kan. has dah buat bln 8 last yr. buat full check up sekali papsmear. breast clear.

Unknown said...

Saya pernah operate buang ketulan kat breast ni dah 2 kali. Tapi ni ada lagi and makin bengkak. Tambah tambah kalo makan daging. Doc ckp kalo xsakit xyah buang..tp now sakit and family ada history cancer so advised utk dioperate. Tp mslhnya xsanggup nak pantang lps operate. Haha.

Try sekali berubat cara kampung. Dia bagi air akar kayu utk minum n sapu, mmg mengecik tapi badan xleh tahan air akar kayu, jadi biol kepala, terus stop.

annapeje said...

alhamdulillah bkn serius n kanser ...seram sejuk aku baca n3 neh huhu tq gaks bg info huhu

Zaila Mohamad said...

bagus share pengalaman macam ni, aku dulu pernah ada ketulan juga tapi dah lama tak follow up. harap2 xde yg serious

tiba2 takut plak

Nurhayati said...

zarith irma: seram plak baca komen u ni. operate sampai 2 kali huhu semoga u diberi kesihatan yg baik dan dipermudahkan segala urusan.

Nurhayati said...

zaila: kalau ko konfiden ketul tu takde apa takpe la.. tp sakit ke tidak better check ok. jgn buat main2. bak kata org prevention is better than cure hihi

kongsi share said...

💐Assalamualaikum slm sejahtera warga group📢
💐 Jom viralkan berita baik ni untuk pesakit kanser

1) Ni tentang hidup pesakit kanser stage 1-stage 4 ambik penawar yang harga berpatutan tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.Sebelum tu nak pesan,jangan abaikan temujanji doktor kalau ada.

2)Dah ramai yg sembuh dengan asbab penawar ni yg berunsurkan ubatan bahan semulajadi yg selamat diambil. Walaupon bahan semulajadi tapi amat berkesan sambil merawat bukan sekadar melegakan untuk sementara waktu.

Saya rasa xlengkap kalau saya explain satu persatu setiap jenis ubat ni.Lebih baik tanya sendiri pengasasnya sebab tiap penyakit ade ubt yang khusus. Baik bertanya sendiri pada pengasasnya dan beritahu anda sakit apa.Dia akan explain semuanya.

3)Pengasas jus ni dh banyak berdepan dengan pesakit2 kanser, ade ramai yg dh sembuh.


Sy share melalui pengalaman sy sdri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni,sy sdri pon guna produk die dh 3thn.

Sy nak share ubat ni pd org lain jugak, tiada penyakit yang tiada ubat selain daripada mati, cubalah sebab setiap penyakit ada harapan sembuh.Kelemahan hati + putus asa akan lebih memudarat kan penyakit.TAPI JANGAN ABAIKAN APOINTMENT DOKTOR kalau ada.

Nanti kalau nak ikhtiar dgn ubatan dia,blh la join group whatsApp pejuang2 kanser,pengasas ada dalam group tu jugak, boleh la kenal2 pesakit die yg dh sembuh mcm yg sy knl,contohnye:
~~~~~~~~
▪ Pn. Hayati abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
Skg dia dh sembuh walaupon doktor bgtau dia boleh hidup 1tahun je lagi.
Dia mengarang sebuah buku berkenaan pengalaman sendiri melawan kanser dengan mengambil penawar jus ini sebagai rawatan alternatif selari dengan rawatan doktor (nk buku nti blh order)
~~~~~~~~
▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
Skg dah sembuh dr kanser jus ni diambil selari dgn rawatan hospital.Apoinment x miss
~~~~~~~~
▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
Gurunya beritahu dia tak pernah nampak macam pesakit kanser tahap 4, sebab sentiasa nampak cergas.Asbab jus yang memberi tenaga dan merawat.Dia minum jus ni dari kanser tahap 4 sehingga sembuh.
~~~~~~~~
▪Nani Faiza - kanser Usus Tahap 4 dan ketulan kanser 10cm telah merebak ke hati, bersabar dan setia merawat dengan jus herba ini tanpa mudah putus asa,sekarang sudah sembuh sepenuh nye. sel kanser sudah tiada.
~~~~~~~~
▪Pn. Rugayah Jilani -
Pesakit kanser payudara tahap 3B ketulan 10×10cm- sudah sembuh !
~~~~~~~~
▪Pn. Noridah Md Dom - Pesakit kanser ovari tahap 3 merebak ke tyroid dan lymph- sudah dapat kesan positif ,kesihatan beransur pulih.
~~~~~~~~

▪Puan Nor Sabariah
- Ada asthma sejak 11tahun dulu
-Selalu jatuh sakit sebab sesak nafas dan semput ,adakalanya kalau semput sampai tak mampu berdiri dan kena merangkak untuk bergerak
-Sering bergantung pada inhaler setiap pagi
-Setiap kali batuk teruk akan sesak nafas dan akan ke klinik untuk sedut gas
-Lepas minum jus herba, dia xsemput lagi setiap kali batuk teruk. Dah xpergi klinik lagi sedut gas, setiap waktu pagi xperlu guna inhaler macam dulu.
~~~~~~~~
5) Pesakit yang dah sembuh dari kanser menjalani kimo dan wajib minum jus kalau tak nanti effect dari kimo sangat ketara lemah nya jika tak ambil langsung.

👍🏻In sya Allah nanti boleh join group wasap dan boleh pinjam semangat pejuang2 yg lain

NOTE :
Ia BUKAN HERBA YG MEMANASKAN BADAN macam produk2 lain yang masukkan herba2 biasa. Ia boleh diambil sebagai suplement.

mohd zuhairi 0174687570
0174687570

#sharing is caring