Thursday, October 15, 2015

Apa itu Air Wadi?


Ai ada mengalami air wadi ni. Kalau keluar berjalan banyak atau buat kerja berat memang terasa air wadi ini keluar. Selalunya bila ai pergi shopping mall, bila dah masuk dalam mall dah tentulah kita banyak berjalan. Pantyliner wajib bawa extra supaya mudah untuk tukar dan cuci sebelum nak bersolat atau pun bila buang air kecil dan besar. Di bawah ini ada info mengenai air wadi yang ai dapat dari kawan dalam Whatsapp group. Copy paste sahaja dari situ :) Nak berkongsi dengan kawan-kawan blog dan diharap dapat sedikit pencerahan untuk sesiapa yang tidak tahu akan tentang air wadi ini.


Air wadi/ keputihan
Contohnya, bila kita angkat benda berat, perasaan terlampau gembira, jalan jalan kat shopping complex 2,3 round. Itu yang keluar air wadi.

Ada satu kes;

Seorang ustazah ni keluar pergi shopping. Then dia terserempak dgn seorang muslimah. Ustazah macam terpandang and tengok dia. Masa tu kat shopping kompleks la. Then ustazah jalan pusing pusing dari tengah hari smpai lah ke petang. Ustazah nak solat asar. Ustazah singgah masjid. Ustazah pergi lah toilet nak bersihkan apa yg patut. Lepas tu masa nak naik ke tmpat perempuan ustazah nampak muslimah tadi terus naik.
Ustazah tu cam lah muka muslimah tu sebab masa shopping tu berapa kali terserempak masa tawaf. Then ustazah pun solat lah. Muslimah tu ada solat kat depan ustazah. Ustazah ternampak sebelum dia solat, dia buka seluar dalam dia. Then ustazah siap solat dulu. Ustazah pun tunggu lah muslimah tu siap solat sebab ustazah tergerak hati nak tegur.

Lepas siap semua, ustazah tegur dia. Ustazah tanya, kenapa awk buka seluar dlm awk? Then muslimah tu pun cakap, sebab mungkin air wadi keluar sebab masa shopping tadi saya banyak berjalan. Ustazah pun senyum, ustazah tanya lg. Buka seluar dalam saja ka? Tak basuh ke?
Then dia senyum menggeleng.

Ustazah pun cakap la. Memang air wadi kadang-kadang tak nampak. Tapi punca tempat keluar tu kena bersihkan (kemaluan). Sebab masih melekat kat situ. Jadinya solatnya mungkin tak sah sbb awak tak bersihkan tempat punca yang keluar tu. Dan selalu jugak perempuan yang bangun subuh tp x nak mandi. Jangan terus amek wuduk. Tapi bersihkan dulu kemaluan dan berwuduk baru sah solat. Ini namanya beristinjak. Sebab kita tak tahu masa tidur tu ade keluar air wadi ke. Air ape2 je la yang najis. Jadi perlu basuh dan berwuduk. Lebih bagus lagi. Mandi la lepas bangun subuh.

Conclusion is, nak solat je, bersihkan tempat tu ye. Dan najis jangan bawa dalam solat. Sebab, ada jugak sesetengah tu, dia dah bersihkan. Then lepas die bersihkan die buka seluar dalam dan mungkin simpan dlm poket baju/seluar. Bila solat lupa nak buang letak tempat lain. Jadinya bawa najis tu solat sekali jadinya, solatnya tak sah .Kalau boleh masa nak solat if tak pakai pantiliner. Pergi basuh dulu kemaluan dan buka seluar dalam . siap solat pakailah balik seluar dalam tu. Pakai pantiliner pun kena juga bersihkan dan tukar pantiliner yang baru dan pastikan tak melekat kat seluar dalam. Kalau nak bawa dalam solat terkena pada kita atau pakaian dan bawa untuk solat nanti, maka solat kita nanti tak sah. Diulangi. TAK SAH!
ramai yg taknak amik tahu dan ambil berat pasal ni. Kadang2 tu ckp kat kawan kawan pun masing masing taknak dengar. Tapi please amek berat ye. Nak ke solat tak sah

Jangan biarkan mesej ini. Hantar pada anak kita, cousin perempuan kita, sahabat, dan orang yang kita sayang. Agar kebersihan terjaga ibadah diterima
muslimin pun wajib tahu utk tambah thaqafah dan tolong isteri, kakak adik n so on.

No comments: