Tuesday, November 10, 2020

Diantara Kurus dan Makanan


Sekarang ni ai dah makin semangat untuk berjoging. Dah duduk rumah ni kan, boleh la selalu joging. Nak keluar berjalan pun tak boleh, jadi ini la cara ai nak hilangkan stress dan kekal aktif hihi. Mujurlah dekat rumah ni ada threadmill. Nak joging kat taman rumah ni pun tiada masalah, tapi ai selesa lagi joging kat rumah sebab tak perlu pakai tudung dan yang penting tiada mata yang memandang. Ceh perasan macam la ada orang nak pandang kita haha Harus ambil gambar kalori yang dibakar untuk disimpan sebagai kenangan. Total kalori burn 368 untuk masa 1 jam. Alhamdulillah ada peningkatan sedikit dari sebelum ini [link].



Okay, bab joging insyaAllah kalau ai kekalkan momentum boleh la berterusan hingga hujung tahun. Kalau dapat teruskan lagi selama yang boleh lagi baguskan, asalkan anak-anak masih di rumah hehehe Cuma itu lah bab makan ni, cuba juga "puasa" dari makan atau minum manis. Kadang-kadang dah elok dah 2-3 hari tak sentuh makanan atau minuman manis tapi ada faktor lain pula yang mengganggu-gugat semangatku bila enZaf bawa balik makanan hahaha Kalau dia balik rumah awal, mesti ada yang di bawa balik. Selalunya yang manis. Setakat PKPB ni, belum lagi ai dapat "puasa" manis selama 5 hari, susah betul. Takkan la suami kita beli makanan kita tak makankan. Kecil pula hati dia nanti. Kadang-kadang tu jamah la sikit tapi kalau dia beli khas untuk kita seorang takkan nak makan sikit pula hihi Dilema antara nak turunkan berat badan dan makanan yang dibeli oleh suami. Nak tak nak kita mestilah pilih suami :p Antara makanan yang dia beli yang mana ai sempat snap untuk blog.



Gambar di atas ni masa kecoh viral kat media sosial yang McDonalds ada keluarkan Sea Salt McFlurry. Dah cair sikit aiskrimnya tak nampak cantik macam dalam iklan hehehe.. sedap juga bagi tekak ai, dah nama sea salt ada la rasa masin bila makan garam tu. enZaf pun beli la satu untuk ai katanya join benda viral :) Gambar di bawah pula enZaf beli dessert dekat kedai A Pie Thing. Ada Chocolate Mint Pie, Blueberry Cheese Pie dan Nutella Pie. Semuanya sedap.



Laksa Johor ni memang makanan kegemaranku. Dalam banyak-banyak makanan dia beli, ini adalah makanan yang kurang manis haha Pertama kali cuba Laksa Johor Mama Yati. Boleh tahan sedap juga. Bukan bias ya sebab nama sama, dia Mama ai Mummy :p



Dah macam-macam tempat juga enZaf beli Laksa Johor tapi tak memenuhi kriteria tekak ai. Hanya Laksa Johor di Restoran Kerisik je ai suka selain dari Laksa Johor mak la. Bahannya banyak dan kuahnya sedap. Sekarang ni Laksa Johor Mama Yati dah boleh masukkan dalam senarai tekak diriku hehe.. Ada lagi makanan yang dia bawa balik antaranya cendol, apam balik, kek, nasi lemak, Starbucks coffee dan banyak lagi. Apa pun ai bersyukur yang enZaf sentiasa ingat akan isteri dan anak-anaknya terutamanya bab makan. Semoga rezeki melimpah ruah dan dipermudahkan segala urusan buat suamiku. Okay berbalik pada tajuk entry, antara kurus dan makanan.. dua-dua ai nak. Apa pun bab makan tetap kena jaga makan. Memandangkan umur pun dah nak masuk 40, tak boleh lagi nak pelahap macam tak ingat dunia. Mana yang boleh dikurangkan kita kurang. Sambil itu kita exercise sekali, fikir untuk sihat dan mudah untuk kita beribadah. Kalau dapat kurus itu dikira bonus :) Itu bagi ai la. Lain orang lain pendapat dan pandangan.

No comments: